1. Home
  2. Norsk
  3. 1. - 10. trinn
  4. Den urettferdige leken!
  1. Home
  2. Matematikk
  3. 1. - 2. trinn
  4. Den urettferdige leken!
  1. Home
  2. Naturfag
  3. 1. - 10. trinn
  4. Den urettferdige leken!
  1. Home
  2. Engelsk
  3. 1. - 2. trinn
  4. Den urettferdige leken!
  1. Home
  2. Relasjonsbygging
  3. 1. - 2. trinn
  4. Den urettferdige leken!
  1. Home
  2. Norsk
  3. 1. - 2. trinn
  4. Den urettferdige leken!
  1. Home
  2. Naturfag
  3. 1. - 2. trinn
  4. Den urettferdige leken!
  1. Home
  2. Samfunnsfag
  3. 1. - 2. trinn
  4. Den urettferdige leken!
  1. Home
  2. KRLE
  3. 1. - 2. trinn
  4. Den urettferdige leken!
  1. Home
  2. Engelsk
  3. 1. - 10. trinn
  4. Den urettferdige leken!
  1. Home
  2. Samfunnsfag
  3. 1. - 10. trinn
  4. Den urettferdige leken!
  1. Home
  2. Matematikk
  3. 1. - 10. trinn
  4. Den urettferdige leken!
  1. Home
  2. Matematikk
  3. Den urettferdige leken!
  1. Home
  2. Relasjonsbygging
  3. 1. - 10. trinn
  4. Den urettferdige leken!
  1. Home
  2. KRLE
  3. 1. - 10. trinn
  4. Den urettferdige leken!
  1. Home
  2. KRLE
  3. 3. - 4. trinn
  4. Den urettferdige leken!
  1. Home
  2. 3. - 4. trinn
  3. Den urettferdige leken!
  1. Home
  2. Norsk
  3. 3. - 4. trinn
  4. Den urettferdige leken!
  1. Home
  2. Relasjonsbygging
  3. 3. - 4. trinn
  4. Den urettferdige leken!
  1. Home
  2. Samfunnsfag
  3. 3. - 4. trinn
  4. Den urettferdige leken!
  1. Home
  2. Engelsk
  3. 3. - 4. trinn
  4. Den urettferdige leken!
  1. Home
  2. Norsk
  3. Den urettferdige leken!
  1. Home
  2. Naturfag
  3. 3. - 4. trinn
  4. Den urettferdige leken!
  1. Home
  2. Engelsk
  3. 5. - 7. trinn
  4. Den urettferdige leken!
  1. Home
  2. Naturfag
  3. Den urettferdige leken!
  1. Home
  2. KRLE
  3. 5. - 7. trinn
  4. Den urettferdige leken!
  1. Home
  2. Samfunnsfag
  3. 5. - 7. trinn
  4. Den urettferdige leken!
  1. Home
  2. 5. - 7. trinn
  3. Den urettferdige leken!
  1. Home
  2. 5. - 7. trinn
  3. Den urettferdige leken!
  1. Home
  2. 5. - 7. trinn
  3. Den urettferdige leken!
  1. Home
  2. Relasjonsbygging
  3. 5. - 7. trinn
  4. Den urettferdige leken!
  1. Home
  2. Samfunnsfag
  3. 8. - 10. trinn
  4. Den urettferdige leken!
  1. Home
  2. Engelsk
  3. 8. - 10. trinn
  4. Den urettferdige leken!
  1. Home
  2. Relasjonsbygging
  3. 8. - 10. trinn
  4. Den urettferdige leken!
  1. Home
  2. 8. - 10. trinn
  3. Den urettferdige leken!
  1. Home
  2. 8. - 10. trinn
  3. Den urettferdige leken!
  1. Home
  2. 8. - 10. trinn
  3. Den urettferdige leken!
  1. Home
  2. KRLE
  3. 8. - 10. trinn
  4. Den urettferdige leken!
  1. Home
  2. Samfunnsfag
  3. Den urettferdige leken!
  1. Home
  2. Engelsk
  3. Den urettferdige leken!
  1. Home
  2. KRLE
  3. Den urettferdige leken!
  1. Home
  2. Fremmedspråk
  3. Den urettferdige leken!
  1. Home
  2. Relasjonsbygging
  3. Den urettferdige leken!

Den urettferdige leken!

Denne leken spilles av to lag og er genial til oppsummering, repetisjon og generell moro i klasserommet. Lagene blir stilt spørsmål etter tur som hver for seg blir belønnet med poeng. Hva er urettferdig med det, tro?

DEN KLASSISKE, URETTFERDIGE LEKEN

Hvert spørsmål tildeles en unik poengverdi, og kan være enten positiv eller negativ. Frem til spørsmålet er besvart er det bare læreren som vet hvor mange poeng laget blir belønnet eller blir trukket. Dette kan fort bli urettferdig, og er hele poenget med leken! Laget må derfor bestemme om de vil ha poengene selv eller gi dem bort til motstanderlaget før de får vite verdien av spørsmålet. De må rett og slett krysse fingrene og håpe det går i deres favør.

DEN URETTFERDIGE LEKEN 2.0

Dette er min (og elevene mine) sin favoritt! Hvis barna vil spille enda mer strategisk kan du legge til noen artige variasjoner. I stedet for å strebe etter så høy poengsum som mulig, er målet her å få en positiv poengsum så nærme null som mulig. (Et lag med +5 poeng vil med andre ord vinne over et lag med -1 poeng, fordi vinnerscoren må være positiv. Er begge lagene på minus-siden, vil poengsummen nærmest null vinne). I denne versjonen får lagene får vite hvor mange poeng hvert spørsmål gir, og velger deretter om de ønsker å gi verdien til motstanderlaget eller beholde dem selv.

Ingen har kontroll over poengene sine, fordi det andre laget kan klusse det til hele tiden.

– Jente (12) på kanten av stolen sin og med iver i øynene

HVORDAN SETTE OPP LEKEN:

  1. Skriv en liste med spørsmål du vil stille elevene og nummerer hvert spørsmål. Her skriver jeg ofte gangestykker eller repetisjonsspørsmål fra temaer vi har gått gjennom tidligere i året.
  2. Tildel en tilfeldig poengsum (både positive og negative) til hvert spørsmål. Jeg pleier å velge verdier mellom -10 og 10.
  3. Lag et spillebrett hvor elevene ser alle spørsmålsnumrene. Jeg pleier å henge nummererte post-it-lapper på tavla, med poengsummen skjult på baksiden. Listen med spørsmålene har jeg på kateteret.
Eksempel på et klassisk spillebrett som du kan tegne eller henge opp på tavla

HVORDAN LEKE DEN URETTFERDIGE LEKEN (2.0)?

Del klassen i to: Lag A og lag B (de kan velge et lagnavn, hvis de ønsker). Hvis du spiller den klassiske leken kan du ha så mange lag du vil, men leker dere 2.0-versjonen anbefaler jeg å bare bruke to lag.

  1. Forklar målet: Når alle spørsmålene har blitt besvart (eller når dere går tom for tid), er vinnerlaget de med en positiv poengscore nærmest null.
  2. Tenk på et tall mellom 1 og 100. Laget som gjetter seg nærmest kan velge det første spørsmålet. La oss si at lag A kommer nærmest og velger et tall.
  3. Læreren leser opp det tilhørende spørsmålet.
  4. Lag A (i dette eksempelet) prøver å svare riktig.
  5. Læreren sier om svaret er riktig eller galt, og røper det korrekte svaret om det ikke ble svart riktig.
  6. Læreren avslører poengsummen til spørsmålet.
  7. Hvis Lag A svarte riktig bestemmer de om de ønsker å beholde poengene selv eller gi dem vekk til motstanderlaget. Svarer de feil går avgjørelsen over til lag B.
  8. En elev-sekretær legger sammen de positive og negative poengene til lagene på tavla.
  9. Uavhengig av om lag A svarer riktig går neste spørsmål til motstanderlaget.
  10. Spill frem til alle spørsmålene er besvart eller dere går tom for tid.

Kommenter gjerne hvordan det har gått i kommentarfeltet under eller på sosiale medier med hashtaggen #læringsbanken. Kos deg!

Updated on 5. juni 2020

Hva synes du, var dette nyttig?

Relatert innhold

Gi din kommentar