1. Home
  2. Matematikk
  3. 1. - 2. trinn
  4. Læringsaktivitet: Sortering
  1. Home
  2. Naturfag
  3. 1. - 2. trinn
  4. Læringsaktivitet: Sortering
  1. Home
  2. Norsk
  3. 1. - 2. trinn
  4. Læringsaktivitet: Sortering
  1. Home
  2. Relasjonsbygging
  3. 1. - 2. trinn
  4. Læringsaktivitet: Sortering
  1. Home
  2. Matematikk
  3. Læringsaktivitet: Sortering
  1. Home
  2. Norsk
  3. Læringsaktivitet: Sortering
  1. Home
  2. Naturfag
  3. Læringsaktivitet: Sortering
  1. Home
  2. Relasjonsbygging
  3. Læringsaktivitet: Sortering

Læringsaktivitet: Sortering

Jeg så en fantastisk gøy og kreativ lærerstyrt stasjon en gang jeg var vikar i førsteklasse. Da elevene kom på stasjonen ble de møtt med et hav av små leker( og figurer og oppgaven var veldig enkel; “sorter lekene”.

Elevene måtte selv bli enige om et system å sortere etter og systemet utviklet seg naturlig når de fant nye ting. De diskuterte og argumenterte for om leken kunne høre til bunke 1 eller 2. Noen grupper lagde en “samlebunke” med alle tingene som ikke passet til de første gruppene.

På 20 minutter kunne elevene ha sortert et per hundre små leker og hatt masse praksis i samarbeid, det å forklare, argumentere og diskutere.

Etter alle gruppene hadde vært innom stasjonene gikk læreren gjennom hvordan noen av gruppene hadde tenkt likt og forskjellig og brukte det som et eksempel på at selv om vi tenker og gjør forskjellig så var alt riktig i denne oppgaven.


NB!
Gruppene i denne klassen varierte fra 3 til 6 og vi erfarte at 6 kanskje var litt mange. Det ble mindre diskusjon og en elev tok litt styring på resten. De mindre gruppene diskuterte mer. Noen grupper kunne godt hatt litt mer tid enn 20 min.

Updated on 27. mars 2020

Hva synes du, var dette nyttig?

Relatert innhold

Gi din kommentar