LEK: Dessert Island

Dessert Island er en utrolig artig lek som kan gjennomføres for elever i alle aldre. Har funket utmerket hver gang jeg har prøvd det. Dette er en engelsk lek, så jeg anbefaler på det sterkest at både lærer og elever snakker på engelsk gjennom hele leken (også om den blir gjennomført i andre fag!), men kan gjennomføres både på morsmål og fremmedspråk.

Du forteller til elevene at dere skal leke en lek. Ikke røp lekens navn. Be elevene hente noe å tegne på og forklar at de skal tegne en gjenstand – hva som helst, men det må være noe konkret. Sett elevene i par eller små grupper og be dem forklare til de andre hvordan deres gjenstand ville fått dem til å overleve på en øde øy.

“How would this item make you survive on a dessert island? Convince the others.”

– Lærer

Dette blir alltid veldig morsomt, da det ofte er stor variasjon i hva elevene tegner, om det så er én banan, en tryllestav eller et flygel. Jeg har også opplevd at en 10.-klassing tegnet en av lærerne, noe som resulterte i flere morsomme argumenter.

Som lærer bør du også oppfordre elevene til å diskutere og stille kritiske spørsmål til den som forklarer. Har en elev tegnet en mobil, kan medeleven kommentere at den ikke vil fungere fordi det ikke er dekning der. Da må eleven improvisere og prøve å komme på en løsning til tross for dette.

Dessert Island er en super oppvarming til engelskprat, både for elever og voksne. Elevene kan også gjøre dette for foresatte eller søsken hjemme.

Kommenter gjerne morsomme utfall i kommentarfeltet.

Dette opplegget er planlagt og gjennomført av Lillian Ringøen.

Updated on 3. april 2020

Hva synes du, var dette nyttig?

Relatert innhold

Gi din kommentar