1. Home
  2. Musikk
  3. 5. - 7. trinn
  4. Musikkassossiasjoner
  1. Home
  2. Musikk
  3. 8. - 10. trinn
  4. Musikkassossiasjoner
  1. Home
  2. Musikk
  3. Musikkassossiasjoner

Musikkassossiasjoner

Tid: 10-15 minutter

Skriv fem kategorier på fem ark og heng dem rundt i klasserommet. Jeg pleier å bruke trening, heis, film, pop og avslapping.

Lærer spiller av musikk og elevene stiller seg under kategorien de mener stykket hører til. Når alle elevene har valgt en kategori stopper du musikken. La elevene argumentere og reflektere over valgene sine. Hvorfor har dere valgt ulike kategorier? Hva gjør denne sangen til både treningsmusikk og filmmusikk?

Tanken her er å få frem at musikk er subjektivt, og at vi forbinder musikk med ulike ting.

Bruk gjerne spillelisten min! Noen av sangene (deriblant tre sanger av Stockhausen) skiller seg ut og passer ikke nødvendigvis inn i noen av kategoriene. Dette byr ofte på spennende argumentasjoner fra elevene. Åpne spillelisten her, eller se Spotify-vinduet under.

Har du flere eksempler til kategorier, sanger eller alternative gjennomføringer, legg det gjerne igjen i kommentarfeltet under! 🙂 Jeg har kun prøvd dette på mellomtrinnet og på ungdomsskolen, men jeg ser for meg at den vil fungere like godt på småtrinnet med noen små justeringer i sangvalg.

Updated on 1. april 2020

Hva synes du, var dette nyttig?

Relatert innhold

Gi din kommentar