1. Home
  2. Kunst og håndtverk
  3. 8. - 10. trinn
  4. Portrett i blandingsteknikk – noe mer enn et foto
  1. Home
  2. Kunst og håndtverk
  3. Portrett i blandingsteknikk – noe mer enn et foto

Portrett i blandingsteknikk – noe mer enn et foto

 

Ordet portrett kommer av latin, som betyr å dra frem eller frembringe. I denne oppgaven skal elevene lage et portrett av en person de beundrer eller ser opp til. Det ferdige produktet skal si noe mer om personen enn et vanlig bilde gjør. Elevene må derfor på forhånd tenke gjennom, og skisse hvilke egenskaper de ønsker å fremheve. 

Bilder laget av: Rose-Linn Hanssen, Madelene Lindtveit, Maya Bjørnsen og Rebekka Haugstad.

Bruk tid på å finne inspirasjon. Se eksempler på portretter fra kjente kunstnere. Søk opp bilder av, eller gå ut og se på street art. Se på hvordan ulike former og linjer kan lage balanse, skjule eller fremheve ting. Lys/skygge- og fargekontraster kan være lurt å repetere.

Utstyr:

– Pc

– Kopimaskin

– Vannbasert hvitmaling

– Lerret eller annen plate

– Pensler og maling til dekor

Slik gjør du det:

  1. Ta eller velg et bilde. Behandle bildet ved å beskjære det, skru opp kontraster og eventuelt speilvende det, slik at det blir klart til utskrift. Når man overfører det til lerret blir fargene blassere.
  2. Skriv ut bildene på vanlig kopipapir. La det være igjen omtrent en cm rundt portrettet når du klipper det ut.
  3. Sett frem hvit maling og pensler i stasjoner, slik kan flere stå rundt samme malingsspann og jobbe samtidig. Elevene får tildelt hvert sitt lerret/plate.

  1. Bruk stor pensel, og fordel malingen jevnt utover hele lerretet. Det kan være lurt å pensle over platen først den ene veien og så den andre veien.
  2. Plasser bildet med blekket ned mot plata. Bruk fingrene til å glatte det ut slik at det ikke er noen luftbobler under bildet. 
  3. La det tørke. Organiser gjerne timene slik at det kan tørke til neste gang. Om dårlig tid: velg et malingsspann med kort tørketid, bruk eventuelt hårføner. Det er viktig at malingen er helt tørr før man vasker vekk papiret, ellers får ikke blekket satt seg ordentlig. 

  1. Papiret skal vaskes av. La elevene stå ved vasken eller rundt bøtter med vann. Ta vann på papiret og gni på det med fingrene slik at det ruller av. Pass på å ikke gnikke for hardt eller bruke neglene, da kan du gnikke av for mye og miste blekk. Man må gnikke en stund for å få alt av. Er det papir igjen så vil printet se blast ut, her er det bare å prøve seg frem. Printet vil gjerne ende opp med å se noe shabby ut, det er kult og en del av stilen. 
  2. Dekorering. La elevene bruke maling og annet dere har tilgjengelig. Det kan være lurt å ha brukt tid på idemyldring i starten av prosjektet slik at elevene er inspirerte og vet hva de har lyst til å lage. For noen elever kan det være behagelig å ha tydelige rammer for å føle seg inspirerte. De kan for eksempel hente inspirasjon fra en kjent kunstner, som Picasso eller Monet, eller et kjent kunstverk. De kan også motiveres til å bruke ulike kontraster eller mandalamønstre. Her er det kun fantasien som setter grenser. 
  3. Siste finpuss. Om bildet er noe kontrastløst eller blast kan man gni på håndkrem eller vaselin. Maling fester seg ikke så godt til det, så det er lurt å spare dette helt til slutt.

Lykke til! Dette er et gøy prosjekt 🙂 

Som student hadde vi dette prosjektet med vår foreleser Tor Jarle Wergeland på UiA. Det var utrolig morsomt. Jeg har også kjørt en versjon av dette prosjektet med elever på mellomtrinnet. De likte det veldig godt! Jeg hadde funnet frem noen bilder på forhånd som de kunne velge i. Vi hadde akkurat jobbet med fargesirkelen og jeg ga de da kun primærfargene, svart og hvit slik at de kunne øve seg på å bruke denne. Elevene trivdes godt med det og syntes prosjektet var artig å holde på med. 

 

Updated on 29. mars 2020

Hva synes du, var dette nyttig?

Relatert innhold

Gi din kommentar