1. Home
  2. Norsk
  3. 1. - 2. trinn
  4. Sammensatte ord og orddelingsfeil
  1. Home
  2. Norsk
  3. 3. - 4. trinn
  4. Sammensatte ord og orddelingsfeil
  1. Home
  2. Norsk
  3. Sammensatte ord og orddelingsfeil
  1. Home
  2. 5. - 7. trinn
  3. Sammensatte ord og orddelingsfeil

Sammensatte ord og orddelingsfeil

I denne timen ble elevene kjent med sammensatte ord, noe ungene syntes var veldig artig!

Introduksjon til det nye temaet (5 minutter)

Snakk med barna om hva de har hørt om sammensatte ord og hva de tror det er.

PowerPoint om sammensatte ord (15 minutter)

Bruk rundt et kvarter på å gå gjennom hva sammensatte ord er. La elevene være muntlige og delaktige under presentasjonen. Bildene i presentasjonen er for å gjøre det enklere for elevene å forstå hva ordene betyr (jeg har flere elever fra andre nasjonaliteter som ikke har hørt alle disse norske ordene før). Jeg har tatt med flere eksempler på ulike orddelingsfeil for å gjøre det litt gøy og vise hvor stor forskjell det er på ordene når de er sammensatt og ikke. Humor kan gjøre elevene mer engasjerte og interesserte i temaet.

Last ned PowerPointen her.

Lage tankekart (10 minutter)

Lag et tankekart av sammensatte ord og la barna komme med så mange forslag til sammensatte ord som mulig. Avgjør i fellesskap om forslagene er sammensatte ord eller ikke. Hjelp til om de står fast.

Skrive av tankekart (20 minutter)

For å huske det bedre lar jeg elevene skrive av tankekartet i skriveboka si. Gi ut dette dokumentet til elevene og be de fylle det ut. Blir noen fort ferdig kan de lage orddelingsfeil-bilder (som på bildet over).

Runde av timen (10 minutter)

Når det begynner å nærme seg slutten av timen, kan du få elevene til å si et sammensatt ord før de kan gå ut i friminuttet.

Om det bør vises til elever eller ikke, kan diskuteres, men morsom for lærere kan vi være enige om!

Denne timen er planlagt og gjennomført av Julie Krogsrud.

Updated on 3. april 2020

Hva synes du, var dette nyttig?

Relatert innhold

Gi din kommentar