
Dette innlegget er oversatt fra FairyDustTeaching. Kreditering og anerkjennelse går til forfatter Sally.
Mål med timen: Erfare sortering, klassifisering, mønstre og symmetri gjennom praktisk utforskning.
Sortering og klassifisering av objekter lærer ikke bare barna om egenskaper og forhold, men fremmer også logisk tenkning og hvordan en kan anvende matematiske regler. Denne aktiviteten gir elevene praktisk utforskning i fire av matematikkens kjernekonsepter: Sortering, klassifisering, mønstre og symmetri. Aktiviteten fungerer like godt for alenejobbing som i samarbeid. Passer best for de yngre elevene.
Utstyrsliste
- Blader av forskjellige farger.
- Et flatt sted å jobbe. (Det kan være hjelpsomt for elevene å ha et definert arbeidsområde som en rund trestubbe eller et innrammet areal på asfalten).
- Eventuelle kvister, kongler og lignende til videre utforskning.
Oppgave
Elevene samler minst 35 blader med forskjellige farger. Sorter bladene i fargegrupper. Lag et mønster med bladene.






Vi har veldig lyst til å se bilder av mønstrene dere lager! Ta gjerne bilde og legg dem ut på sosiale medier med hashtaggen #læringsbanken eller send det til oss direkte på facebook eller instagram @laringsbanken ☀️