1. Home
  2. Matematikk
  3. 1. - 2. trinn
  4. UTESKOLE: Sorter og lag mønstre med løvblader!
  1. Home
  2. Matematikk
  3. UTESKOLE: Sorter og lag mønstre med løvblader!
  1. Home
  2. 3. - 4. trinn
  3. UTESKOLE: Sorter og lag mønstre med løvblader!

UTESKOLE: Sorter og lag mønstre med løvblader!

Reggio Inspired Outdoor Spaces Fairy Dust Teaching
Samtlige bilder i dette opplegget er hentet fra FairyDustTeaching

Dette innlegget er oversatt fra FairyDustTeaching. Kreditering og anerkjennelse går til forfatter Sally.

Mål med timen: Erfare sortering, klassifisering, mønstre og symmetri gjennom praktisk utforskning.

Sortering og klassifisering av objekter lærer ikke bare barna om egenskaper og forhold, men fremmer også logisk tenkning og hvordan en kan anvende matematiske regler. Denne aktiviteten gir elevene praktisk utforskning i fire av matematikkens kjernekonsepter: Sortering, klassifisering, mønstre og symmetri. Aktiviteten fungerer like godt for alenejobbing som i samarbeid. Passer best for de yngre elevene.

Utstyrsliste

  • Blader av forskjellige farger.
  • Et flatt sted å jobbe. (Det kan være hjelpsomt for elevene å ha et definert arbeidsområde som en rund trestubbe eller et innrammet areal på asfalten).
  • Eventuelle kvister, kongler og lignende til videre utforskning.

Oppgave

Elevene samler minst 35 blader med forskjellige farger. Sorter bladene i fargegrupper. Lag et mønster med bladene.

outdoor-math
Steg 1:  Barna samler inn løv og plasserer dem på midten av trestubben (eller hva enn du bruker som “bord”).
outdoor-math-1
Steg 2: Elevene sammenligner bladene og kategoriserer og klassifiserer dem etter farge.
outdoor-math-3
Steg 3: Vi beskrev og sammenlignet ulikhetene i bladene. Dette ga oss dataen av observerbare egenskaper utover fargen og alternative måter å sortere bladene på.
outdoor-math-4
Steg 4: Etter dette utfordret jeg elevene til å lage et mønster. Jeg ga ingen videre kriterier enn at det skulle være et mønster. Å lage mønstre danner grunnlaget for analytisk tenking!
outdoor-math-5
Steg 5: Når “mønsteret” var ferdiglaget utforsket vi hvordan de lagde det og hvilke egenskaper det hadde. Vi fant steder som kunne observeres som mønstre. Å ta bilder av mønstre de lagde gir oss verdifull dokumentasjon av utviklingsveksten deres 🙂
outdoor-math-6
Steg 6: Ytteligere gjenstander ble lagt til i designet. Her fikk vi en super mulighet til å snakke om symmetri og speiling!

Vi har veldig lyst til å se bilder av mønstrene dere lager! Ta gjerne bilde og legg dem ut på sosiale medier med hashtaggen #læringsbanken eller send det til oss direkte på facebook eller instagram @laringsbanken ☀️

Updated on 22. juni 2020

Hva synes du, var dette nyttig?

Relatert innhold

Gi din kommentar